Uit nazorg kan je als verkoper een grote voldoening halen. De tijd die je in de nazorg stopt kan bijzonder effectief zijn en in de toekomst effectief blijken. Alle tijd die je namelijk aan de nazorg besteedt verdient zichzelf terug. Je kunt klanten; uit de brand helpen, goodwill opbouwen, vervolgorders krijgen, ambassadeurs voor je bedrijf creëren! Heel eenvoudig gezegd is nazorg jouw inspanning qua tijd en geld nadat je de order hebt verkregen. De nazorg kun je telefonisch verzorgen, per e-mail geven of nog beter persoonlijk langsgaan.
Stap 8: Nazorg
Nazorg kun je als verkoper eigenlijk nooit verkeerd doen. Of de klant zit met de handen in het haar en is blij dat jij langskomt, zodat jij direct het probleem op kunt pakken en de communicatie kunt opstarten richting jouw bedrijf. Of je kunt heerlijk aanhoren hoe perfect alles draait en loopt en vervolgens de netwerkvraag stellen:”wie in uw netwerk zou u ook zo’n prachtig advies toewensen?. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, dat realiseert een ieder zich, het gaat er vooral om hoe je die fouten oppakt als organisatie en hoe je het oplost, wees met andere woorden niet bang om fouten te maken! Probeer oprecht alleen nazorg te plegen tijdens een nazorggesprek, Zo heeft de klant de indruk dat je echt daarvoor komt. Het is charmant als je de ook na het sluiten van de order ziet. Helemaal wanneer hij speciaal contact zoekt voor belangeloze nazorg.
Het afwisselen van verschillende commerciële activiteiten tijdens een werkdag zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft, dat ook de mindere klusjes of mindere ervaringen met klanten te verdragen zijn. Door een of twee nazorggesprekken per dag te plannen, plan je voor jezelf afwisselende, leuke en effectieve dagen.
Een klantonderzoek leent zich er uitstekend voor om met nazorg te beginnen. Je klant zal het waarderen wanneer je hem vraagt om zijn mening over jouw bedrijf en diensten. Het is een mooie reden om al je klanten weer eens te spreken. Bovendien kun je met slimme vragen meteen van dit moment gebruik maken door bij je klant vragen te stellen over de plannen die je bijvoorbeeld hebt m.b.t. (door) ontwikkelen van producten of diensten. Durf je hierbij kwetsbaar op te stellen en vraag dus naast de zaken waar de klant tevreden over is, ook specifiek om wat de klant graag anders ziet. Zo voelt jouw klant zich serieus genomen, maar nog belangrijker geeft het je de kans om eventuele problemen voortijdig aan te pakken en te verbeteren.
TIPS!
Geef een terugkoppeling over je bevindingen
Vertel waarom je dit onderzoek doet. Dat het bedoeld is om de klant in de toekomst beter van dienst te zijn
Maak vragen over inhoud, dus geen commerciële vragen waarbij de klant het gevoel krijgt dat er iets wordt verkocht
Oefening: Stel met een aantal collega’s waardevolle vragen op voor een klantonderzoek.
Volgende keer: Extra; Gedrag & Klantgerichtheid
– gedragstypologie
– kwaliteiten en valkuilen
– klantgerichtheid